Von Künstlerhaus Stuttgart am 18. November 2009 um 10:18

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CORNELIUS CARDEW UND DIE FREIHEIT DES HOERENS
Veranstaltungsprogramm, Kuenstlerhaus Stuttgart

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Freitag, 20. November 2009, 19 Uhr
CORNELIUS CARDEW: THE GREAT LEARNING - PARAGRAPH 1
Leitung: Stefan Schreiber, mit dem Jugendchor der Jungen Oper der Staatsoper Stuttgart unter der Leitung von Thomas Schaefer
Kuenstlerhaus Stuttgart, 2 Stock

Das Kuenstlerhaus freut sich, in Zusammenarbeit mit der Staatsoper Stuttgart Auffuehrungen aus Cornelius Cardews experimentellem Hauptwerk "The Great Learning" zu praesentieren. Den ersten Abend eines zweiteiligen Wochenendprogramms gestaltet Stefan Schreiber zusammen mit dem Jugendchor der Jungen Oper (Leitung: Thomas Schaefer). Die Veranstaltungen finden im Rahmen der Ausstellung "Cornelius Cardew und die Freiheit des Hoerens" statt, die noch bis zum 29. November 2009 im Kuenstlerhaus zu sehen ist.

Der "Paragraph 1" aus Cornelius Cardews siebenteiligem Epos "The Great Learning" wurde im April 1968 fertiggestellt und zum ersten Mal im Rahmen des Cheltenham Music Festival aufgefuehrt. Obwohl die Notation und die Anforderungen an die Musiker nicht den musikalischen Konventionen gehorchen, wurde der "Paragraph 1" fuer geuebte Interpreten konzipiert – Cardews Arbeit mit Laien, etwa im Scratch Orchestra, beginnt erst kurze Zeit spaeter. "Paragraph 1" beginnt mit einem Orgelsolo und muendet in eine Reihe von Pfeifensoli, die mit dem gesprochenen Chor aus Ezra Pounds UEbersetzung von Konfuzius' Ta Hio abwechseln. Das Stueck verdeutlicht eindruecklich, wie Cardew in "The Great Learning" mit der UEbersetzung von Text und Musik experimentiert. Die Schriftzeichen des Konfuzius-Textes werden in kunstvolle kalligraphische Striche und Schnoerkel transformiert und fordern auf kreative Weise die Interpretation der Auffuehrenden heraus.

Eintritt: 5,00 EUR (ermaessigt: 3,00 EUR)

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Samstag, 21. November 2009, 17 Uhr
CORNELIUS CARDEW: THE GREAT LEARNING - PARAGRAPH 5
Leitung: Annie Vigier und Franck Apertet (Les gens d'Uterpan), Lore Gablier
Kuenstlerhaus Stuttgart, 2 Stock

Der "Paragraph 5" wird von der Tanzcompagnie "Les gens d’Uterpan" produziert, die von den Taenzern und Choreographen Annie Vigier und Franck Apertet in Paris gegruendet wurde. Der "Paragraph 5" aus "The Great Learning" ist fuer eine unbegrenzte Anzahl von Teilnehmer geschrieben, die nicht notwendigerweise musikalisch ausgebildet sind. Das Stueck ist als Interpretationsprozess in drei Etappen angelegt. Auf eine stumme Auffuehrung und musikalische Kompositionen folgt eine freie und kollektive Improvisation.

Annie Vigier und Franck Apertet zaehlen zu den herausragenden Positionen in der zeitgenoessischen Performancekunst in Frankreich und arbeiten seit einigen Jahren an der Grenze zwischen Tanz und bildender Kunst. Ihre Stuecke behandeln den menschlichen Koerper und dessen Repraesentation in der taenzerischen Arbeit. Vigier und Apertet schaffen einen konzeptuellen Zugang auf den zeitgenoessischen Tanz, der eine neue Betrachtung der verschiedenen Methoden der Darstellung, Produktion und Interpretation von Tanz ermoeglicht.

TaenzerInnen: Sophie Demeyer, Deborah Lary, Clementine Maubon, Steve Paulet, Luis Andres Corvalan Correa, Emilie Bonnaud, Santiago Reyes, Thibaud Croisy, Lore Gablier.

HORACE UND WALTER CARDEW: ODE MACHINES
Horace and Walter Cardew interpretieren mit Klarinette und elektrischer Gitarre einiger der "Ode Machines" aus dem "Paragraph 5" von Cornelius Cardews "The Great Learning". Horace Cardew studierte Saxophon und Klarinette an der Royal Academy of Music. Er arbeitet als Musiker in unterschiedlichen Zusammenhaengen, u.a. mit Walter and Sabrina. Walter Cardew studierte an der Guildhall School of Music und am Goldsmiths College und arbeitet mit Walter and Sabrina seit den ersten Veroeffentlichungen 1994. 2006 gruendete er Danny Dark Records (http://www.dannydarkrecords.com) und veroeffentlicht bislang unveroeffentlichte Werke ihres Vaters Cornelius Cardew.

Eintritt: 5,00 EUR (ermaessigt: 3,00 EUR)

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"Cornelius Cardew und die Freiheit des Hoerens" wurde in Kooperation mit dem CAC Bretigny (http://www.cacbretigny.com) produziert. Kuratiert von Dean Inkster, Jean-Jacques Palix, Lore Gablier, Pierre Bal-Blanc und Axel John Wieder.

Die Veranstaltungsreihe ist eine Kooperation mit der Staatsoper Stuttgart und wird vom Ministerium fuer Wissenschaft, Forschung und Kunst Baden-Wuerttemberg unterstuetzt. Das Projekt von Annie Vigier, Franck Apertet und Lore Gablier wird vom Institut français Stuttgart, dem Institut français Berlin / Bureau de la creation artistique – Theâtre et Danse und von Le Generateur, Gentilly unterstuetzt.

Les gens d’Uterpan (Annie Vigier und Franck Apertet), sind seit September 2008 "artists in residence" des CAC Bretigny und werden unterstuetzt vom Departement de l’Essonne und dem CAC Bretigny, einer Einrichtung der Communaute du Val d’Orge. Weitere Unterstuetzung vom Buero fuer regionale Kulturarbeit Ile-de-France, dem Ministerium fuer Kultur und Kommunikation der Region Ile-de-France und dem Departement de Paris.

Abbildung: The Great Learning, Paragraph 5, Leitung: Annie Vigier und Franck Apertet (Les gens d'Uterpan), Lore Gablier. Foto: Steeve Beckouet, Courtesy CAC Bretigny

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Ausstellungen im Kuenstlerhaus Stuttgart:

CORNELIUS CARDEW UND DIE FREIHEIT DES HOERENS
Ausstellung und Veranstaltungsprogramm

EI ARAKAWA UND SERGEI TCHEREPNIN: QUASAR ⇔ LANTERNS

19. September - 29. November 2009

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KUENSTLERHAUS STUTTGART
Reuchlinstrasse 4b, D - 70178 Stuttgart
Tel.: (0711) 617652, Fax: (0711) 613165


OEffnungszeiten: Mi. - So. 15 - 19 Uhr

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CORNELIUS CARDEW AND THE FREEDOM OF LISTENING
Program series, Kuenstlerhaus Stuttgart

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Friday, November 20, 2009, 7pm
CORNELIUS CARDEW: THE GREAT LEARNING - PARAGRAPH 1
Directed by Stefan Schreiber, with the Youth Choir of the Young Opera, Staatsoper Stuttgart (director: Thomas Schaefer)
Kuenstlerhaus Stuttgart, 2nd floor

Kuenstlerhaus Stuttgart is pleased to present in cooperation with the Staatsoper Stuttgart a series of performances of Cornelius Cardew's experimental masterwork "The Great Learning". The first evening of the weekend-long program is directed by Stefan Schreiber together with the youth choir of the Young Opera (director: Thomas Schaefer). The event is organized in the context of the exhibition "Cornelius Cardew and the Freedom of Listening", which is on view at Kuenstlerhaus until November 29, 2009.

Completed in April 1968, the "Paragraph 1" of "The Great Learning" was first performed at the Cheltenham Music Festival. Although the notation and the demands made on the musicians lie outside of traditional musical conventions, Paragraph 1 was not written with non-musicians in mind – indeed, it predates the formation of the Scratch Orchestra. Beginning with an organ solo, Paragraph 1 culminates in a series of whistle solos that alternate with chorus recitals of Ezra Pound’s translation of the Confucian text. The various inventive and idiosyncratic means by which Cardew translated the Chinese characters of the Ta Hio into musical notation throughout The Great Learning can be seen here in the ornate calligraphic stokes and flourishes that replace the ovals and stems of traditional notes in the whistle solos and which ask the performers for creative interpretation.

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Saturday, November 21, 2009, 5pm
CORNELIUS CARDEW: THE GREAT LEARNING - PARAGRAPH 5
Directed by Annie Vigier and Franck Apertet (Les gens d'Uterpan), Lore Gablier
Kuenstlerhaus Stuttgart, 2nd floor

"Paragraph 5" is produced by the compagny "Les gens d’Uterpan", founded by the dancers and choreographers Annie Vigier und Franck Apertet in Paris. Composed for an unlimited number of performers with or without musical training, "Paragraph 5" of "The Great Learning" begins with a "dumbshow" consisting of bodily gestures freely derived from nineteenth century native American sign languages as a visual translation of the calligraphic elements that make up the Chinese characters from the fifth paragraph of the Confucian text of the "Ta Hio." The Dumbshow is followed by eight short, verbally notated compositions, intended as carefully prepared disciplinary exercises for the ultimate goal of the piece: a collective, free improvisation.

Annie Vigier and Franck Apertet have achieved prominence in contemporary dance in France. Over the course of several years they have questioned the norms of dance and live performance, both from within its traditional confines (the stage) and beyond. Their works enact a redefinition of both choreographic practice and the associated role of the dancer/performer.

Performers: Sophie Demeyer, Deborah Lary, Clementine Maubon, Steve Paulet, Luis Andres Corvalan Correa, Emilie Bonnaud, Santiago Reyes, Thibaud Croisy, Lore Gablier.

HORACE AND WALTER CARDEW: ODE MACHINES
Horace and Walter Cardew will perform arrangements for clarinets and electric guitar of the "Ode Machines" that form part of Paragraph 5 of Cornelius Cardew's "The Great Learning". The Ode Machines are a series of vocal melodies which can be performed solo or accompanied. Horace Cardew studied saxophone and clarinet at the Royal Academy of Music and with John Harle and has since worked as a musician in many fields (including frequent recordings with Walter and Sabrina). Walter Cardew studied at the Guildhall School of Music and Goldsmiths College and has worked as part of Walter and Sabrina since their first release in 1994. In 2006 he set up Danny Dark Records (http://www.dannydarkrecords.com) and to publishes hitherto unpublished works of their father Cornelius Cardew.

Entrance: 5.00 EUR (reduced: 3.00 EUR)

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"Cornelius Cardew and the freedom of listening " is co-produced in collaboration with CAC Bretigny (http://www.cacbretigny.com). Curated by Dean Inkster, Jean-Jacques Palix, Lore Gablier, Pierre Bal-Blanc and Axel John Wieder.

The event programm is co-produced with the Staatsoper Stuttgart and is supported by the Ministery of Science, Research, and Art Baden-Wuerttemberg. The project of Annie Vigier, Franck Apertet and Lore Gablier is supported by the institut français Stuttgart, the institut français Berlin / Bureau de la creation artistique – Theâtre et Danse, and by Le Generateur, Gentilly.

Les gens d'Uterpan have been in residence at CAC Bretigny since September 2008, with a grant from the Departement de l’Essonne and by CAC Bretigny, infrastructure of Communaute du Val d’Orge. Their performance is made possible with the support of Ile-de-France Regional Cultural Affairs Office, Ministry of Culture and Communication, Ile-de-France Region, Ile-de-France Region and Departement de Paris.

Image: The Great Learning, Paragraph 5, directed by Annie Vigier and Franck Apertet (Les gens d'Uterpan), Lore Gablier. Foto: Steeve Beckouet, Courtesy CAC Bretigny.

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Exhibitions at Kuenstlerhaus Stuttgart:

CORNELIUS CARDEW AND THE FREEDOM OF LISTENING
Exhibition and program of events

EI ARAKAWA AND SERGEI TCHEREPNIN: QUASAR ⇔ LANTERNS

September 19 - November 29, 2009

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KUENSTLERHAUS STUTTGART
Reuchlinstrasse 4b, D - 70178 Stuttgart
Tel.: (0711) 617652, Fax: (0711) 613165


Hours: Wed. - Sun. 3 - 7pm

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